آرماندو یانوچی، طنزنویس، کارگردان و تهیهکننده اسکاتلندی، برای تهیه یک مستند رادیویی با عنوان "چرا زمان مثل برق میگذرد" به سراغ چند متخصص شامل فیزیکدان، روانشناس و فیلسوف رفته تا از عوامل عاطفی، فیزیکی و فرهنگی پرده بردارند که بر درک ما از زمان تاثیر میگذارند. او همچنین از آنها پرسیده که آیا میتوان کاری کرد که گذر زمان کند شود؟
روث اوگدن، روانشناس تجربی از دانشگاه لیورپول جان مورز، روی این مطالعه کرده که چگونه سطح عواطف و احساس برانگیختگی، درک ما از زمان را تغییر میدهد. در این آزمایشها به شرکتکنندهها شوک خفیف الکتریکی داده شده یا تصاویری تحریککننده به آنها نشان داده شده و از آنها خواسته شده که تخمین بزنند زمان چگونه گذشته است. وقتی شرکتکنندهها بسیار برانگیخته بودند، به خصوص با محرکهای منفی مانند درد یا تصاویر ناخوشایند، قضاوت آنها در مورد گذر زمان طولانیتر از رویدادهای خنثی یا آرام بوده است.
وث اوگدن میگوید: "وقتی ما بسیار برانگیخته هستیم، وقتی که خیلی عرق میریزیم و ضربان قلب ما خیلی بالا میرود، مواردی است که درک زمان برای ما تحریف میشود. "
مل بزرگ دیگری که در پژوهشهای روث پدیدار شده است، میزان توجه ما به زمان است.
اگر در یک میخانه در حال گذران اوقاتی خوش با دوستانمان باشیم، زمان مثل باد میگذرد. خانم اوگدن میگوید که "این به دلیل آن است که هیچ توجهی به زمان ندارید. " اما وقتی که حوصلهمان سر رفته باشد و مدام ساعت را نگاه کنیم، تجربهای کاملا متضاد داریم. به گفته این روانشناس "وقتی که بیش از مواقع عادی به زمان توجه میکنیم، میبینیم که زمان کش میآید. "
دیوید ایگلمن، متخصص علوم اعصاب از دانشگاه استنفورد، در کودکی از بالای سقف یک خانه سقوط کرده است. اینکه رسیدن به زمین بسیار طولانی به نظرش رسید، الهامبخش او برای پژوهش روی این موضوع شد که چگونه تجربه نزدیک به مرگ ممکن است گذر زمان را آهستهتر کند.
در یک آزمایش پرهیجان، دیوید شرکتکنندهها را از سکوهایی به ارتفاع ۴۵متر و از عقب به پایین پرت کرد تا ببیند آیا سرعت گذر زمان برای آنها کم میشود یا نه. به مچ دست هر کدام از شرکتکنندهها یک زمانسنج بسته شده بود که اطلاعاتی را خیلی سریع نمایش میداد. این اطلاعات بسیار سریعتر از چیزی بود که مغز در شرایط عادی میتواند تفسیر کند، اما اگر گذر زمان آهسته میشد قابل رمزگشایی بود. پس از آزمایشهای جامع، دیوید و تیمش به نتیجه روشنی رسیدند: "ما دریافتیم که افراد قطعا چیزها را با حرکت آهسته نمیبینند. "
وقتی ما در حال تصادف هستیم یا سعی میکنیم از یک تصادف اجتناب کنیم، ممکن است زمان آهستهتر بگذرد، اما این صرفا ادراک ما از گذر زمان است.
گمزه آرمان، روانشناس از دانشگاه غرب انگلستان در بریستول، میگوید که برخی گروههای فرهنگی بیش از دیگران در مورد زمان حساس هستند.
فرهنگهای آمریکای شمالی بیشتر مبتنی بر مهلت مشخص انجام کارها هستند. به گفته خانم آرمان "در چنین فرهنگهایی تمرکز بر سریع بودن است و زمان به عنوان یک منبع کمیاب مانند یک کالا دیده میشود.
"از سوی دیگر، فرهنگهای آسیایی میتوانند بردبارتر و آهستهتر باشند. او میگوید که در زادگاهش ترکیه، مردم از افراط به تفریط تغییر مسیر میدهند: برای نمونه ناهار دسته جمعی میان ساعات کاری طولانی و کشدار است، اما به محض اینکه آن جمع به دفتر کار باز میگردد همه چیز سریع میشود. گمزه باور دارد که دلیل آن رویکرد آزادتر آنها به زمان است به خصوص در اوقاتی مثل وقت ناهار، اما در دیگر مواقع مردم در ترکیه آنقدر عجله دارند که به نظر میرسد زمان برای آنها خیلی سریعتر از بریتانیاییهای گرهخورده به زمان میگذرد.
خانم آرمان میگوید که برای مثال در بریتانیا تجربه سوار شدن به اتوبوس میتواند بسیار آرام و آهسته باشد، در حالی که همین تجربه در ترکیه ممکن است یک فرایند پراسترس و سریع باشد، چرا که اگر کمی در پیدا کردن و نشان دادن بلیط تامل کنید، فشار حاصل از عجله مسافران پشت سرتان را حس میکنید.
اندرو جکسون، جانورشناس از ترینیتی کالج دوبلین، روی این مطالعه کرده که جانوران و حشرات چگونه زمان را ادراک میکنند. او آزمایشی طراحی کرده است که نرخ سوسوزدن در موجودات مختلف را اندازه میگیرد. یعنی توانایی آنها برای اینکه چشمکهای سریع یک منبع نور سوسوزن را به طور جداگانه تشخیص دهند.
این مقدار برای یک انسان متوسط حدود ۵۰ تا ۶۰ چشمک بر ثانیه است. اما برای حشرات، به طور قابل ملاحظهای سریعتر است و بعضی انواع مگسها تا ۲۴۰ چشمک بر ثانیه را هم میتوانند تشخیص دهند. به این ترتیب مگسها دنیا را به همان اندازه سریع و تند تجربه میکنند؛ با این حس که اطلاعات بسیار زیادی در زمان بسیار کوتاهی اتفاق میافتد. آقای جکسون میگوید که آنها احتمالا میتوانند از فاصله بسیار دور ببینند که مگسکش نزدیک میشود و به همین دلیل میتوانند واکنش سریع نشان دهند و کنار بروند. این جانورشناس میگوید: "مانند این است که برای آنها زمان آهستهتر میگذرد نسبت به آنچه که برای ما به نظر میرسد. "
کیت ییتز، ریاضیدان از دانشگاه بث، باور دارد که میتوان پدیده تندتر شدن گذر زمان با افزایش سن را به کمک ریاضیات توضیح داد.
اگر ما خاطرههای زیادی ساخته باشیم، مغز ما فکر میکند باید زمان زیادی گذشته باشد. خاطرههای کمتر به معنای بازه زمانی کوتاهتر برای مغز است.
به گفته آقای ییتز "یک نظریه ریاضی میگوید که ما یک بازه زمانی را در تناسب با زمانی که تا کنون زیستهایم ادراک میکنیم. " یک سال برای یک بچه دوساله به معنای نیمی از عمر اوست، برای همین است که فاصله بین تولدها به نظر افراد جوانتر به اندازه یک عمر طول میکشد. وقتی که ده ساله میشویم، یک سال معادل ۱۰درصد عمر ماست و بنابراین انتظار برای تولد بعدی قابلتحملتر میشود.
این ریاضیدان میگوید: "این ایده پیشنهاد میکند که ادراک زمان با مقیاس لگاریتمی تغییر میکند، یا سرعت گذر آن افزایش نمایی دارد. "
روث اوگدن باور دارد که حافظه نقشی حیاتی در محاسبه این دارد که زمان چقدر سریع گذشته است. او میگوید: "مغز ما از مقدار خاطراتی که ساختهایم برای تخمین زمانی که گذشته است استفاده میکند. " اگر خاطرات زیادی ساخته باشیم مغز ما فکر میکند که باید زمان زیادی گذشته باشد. با خاطرات کمتر مغز ما فکر میکند که بازه زمانی مورد نظر بسیار کوتاهتر بوده است. او مثال میزند که احتمالا مسیر رفتن به جایی که پیش از نرفتهایم، از نظر زمانی طولانیتر از مسیر برگشت از همان مکان به نظرمان میرسد. چرا که در هنگام رسیدن به آن مکان مغز ما باید خاطرههای جدید زیادی را ثبت کند، در حالی که در مسیر بازگشت مغز ما فعالیت زیادی نخواهد داشت.
دیوید ایگلمن میگوید که این فریبکاری حافظه توضیح میدهد که چرا زمان با افزایش سن سریعتر میگذرد. "در دوران کودکی شما مدام در حال ساختن خاطرههای جدید درباره همه چیز هستید وقتی سن شما بالاتر میرود به طور کلی دنیا را میشناسید و اینکه چگونه کار میکند، بنابراین مغز شما لازم ندارد که چیزها را به اندازه گذشته به خاطر بسپارد.
آدرین بژان، فیزیکدان و استاد مهندسی مکانیک از دانشگاه دوک آمریکا، میگوید که کلید این مسئله خواب است. یک مغز هشیار و استراحتکرده، سریعتر عمل میکند و زمان برایش کندتر میگذرد. به گفته این فیزیکدان "پرهیز از خستگی مفرط، تکنیکی است که برای تمام مراحل زندگی کار میکند. "
کریستوف هورل، فیلسوف ذهن و روانشناسی از دانشگاه واریک، فکر میکند که به نفع ماست اگر تمام فهم خود از چگونگی گذر زمان را تغییر دهیم. او میگوید:"اگر نسبت به زمان خنثی شویم، یعنی به رویدادهای گذشته و حال و آینده با اهمیت یکسان فکر کنیم، میتواند تاثیر مثبتی بر سلامت روانی ما داشته باشد. "این تغییر ذهنیت میتواند ما را از قید زمان رها کند، چه مثل باد بگذرد و چه کش بیاید.
دیوید ایگلمن باور دارد که راز این معما در تجربههای تازه نهفته است. او میگوید: "مغز ساز و کاری دارد که سرکوب تکرار نامیده میشود. " اگر کار یکسانی را بارها و بارها انجام دهیم، مغز ما انرژی کمتر و کمتری صرف آن میکند. وقتی با چیز جدیدی آشنا میشویم، مغز ما انرژی بیشتری صرف میکند و این با تخمین مدت زمان تناظر دارد. "نکته کلیدی در همه سنین آن است که مطمئن باشید به دنبال انجام کارهای جدید هستید. "
آیا با تجربه رویدادهای تازه و سرگرمکننده زمان مثل باد نمیگذرد؟ در زمان حال و هنگام تجربه آن رویدادها شاید اینطور باشد، اما با نگاه به گذشته به نظر میرسد که این وقایع بسیار طولانیترگذشتهاند، به دلیل همه خاطرههای تازهای که در مسیر تجربه آنها ساختهایم.
این لنزها دارای بزرگنمایی هدفمند و ارزان قیمت و تله فوتو EF-S مدت طولانی هستند که در لیست کانن قرار دارند
کانن دارای فاصله کانونی فوق العاده گسترده APS-C است که به خوبی با لنز Canon EF-S 10-22mm f / 3.5-4.5 USM معرفی شده است که 10 سال قبل از آن استفاده شده است ، اما این لنز دارای یک قیمت مناسب تر است. لنزهای EF-S 10-18 mm در قفسه های فروشنده با برچسب "کوچکترین" ، "سبک ترین" و "کم هزینه ترین" عناوینی که جالب توجه برای تمام لنزهای این کلاس هستند چیده می شوند. همچنین ، 10-18 به عنوان تنها لنز در کلاس خود است که شامل IS (تثبیت کننده تصویر) می باشد.
فاصله کانونی / محدوده فاصله کانونی این یک لنز EF-S است و این بدان معناست که فقط با دوربین های سنسور ASP-C / 1.6x FOVCF با فرمت Canon EOS DSLR سازگار است. معمول ترین لنزهای بزرگنمایی عمومی با بودجه برای این DSLR ها ، محدوده فاصله کانونی دارند که از 18 میلی متر شروع می شود. فاصله کانونی 18 میلی متر یک زاویه دید را ایجاد می کند که برابر است با 28.8 میلی متر در فرمت DSLR با فریم کامل / 35 میلی متر و این فاصله کانونی فقط به طور متوسط گسترده است. غالباً هنگام استفاده از این لنزها زوایای گسترده تری مورد نیاز است .
اگر شما هرگز از لنزهای وسیع تر از 17 یا 18 میلی متر استفاده نکرده اید ، ممکن است از زاویه دید بسیار گسترده ای را که این لنز (و سایرین با فاصله کانونی مشابه) فراهم می کند ، دوست داشته باشید. 10-18 به اندازه گزینه EF-S 10-22mm Canon بزرگنمایی نمی کند (و هیچکدام از دامنه ها زیاد نیستند) ، اما با بیشتر شدن لنزهای بزرگنمایی هدف کلی در 18 میلی متر ، اکثر آنها با این دامنه محدود نمی شوند ( هر چند ممکن است کمی بیشتر به تغییر لنز نیاز باشد).
لنزهای با زاویه فوق العاده عریض معمولاً برای عکاسی از مناظر ، معماری ، داخلی و دیگر عکسهایی که به زاویه دید وسیع نیاز دارند استفاده می شود. به عنوان یک تعمیم ، هرچه زاویه دید گسترده تر باشد ، نگه داشتن همه عناصر موجود در قاب در فوکوس نیز راحت تر است. اگر می خواهید پس زمینه را محو کنید ، این لنز برای شما مناسب نیست. برعکس ، اگر تصویری با پیش زمینه واضح و پس زمینه واضح از راه دور می خواهید ، احتمالاً تصویری فوق العاده خواهید داشت.
یک استفاده عالی برای فاصله کانونی فوق العاده گسترده ایجاد یک چشم انداز چشمگیر است. نزدیک سوژه اصلی خود حرکت کنید (به عنوان مثال یک گل) و آن موضوع بسیار بزرگتر از سوژه های پس زمینه دور (مانند کوه) ظاهر می شود. از این روش بهتر است در پرتره ها اجتناب شود زیرا اگر افراد سوژه شما هستند ، بینی سوژه اغلب بزرگ به نظر می رسد. از این لنز برای پرتره های محیطی ، تمام بدن و گروه استفاده کنید. هنگام کار در فضاهای محدود ، یک زوم فوق العاده عریض می تواند بسیار ارزشمند باشد.
اگر عمل متوقف کردن در نور کم برای لنزهای با زاویه دید فوق العاده عریض مورد نیاز است ، احتمالاً EF-S 10-18 بهترین گزینه شما نیست زیرا این لنز دارای باریکترین دیافراگم از حداکثر دیافراگم کنونی است. حداکثر دیافراگم EF-S 10-18 از فاصله دیافراگم حداکثر EF-S 10-22 در فاصله کانونی مربوطه باریکتر از 2/3 تا 1 استاپ است و دوربین 10-22 سریعترین لنز موجود در این کلاس نیست. بسیاری از عکاسان به عریض ترین دیافراگم در لنزهای بیشترین زاویه خود احتیاج ندارند ، بنابراین این ویژگی برای آنها مسئله ای نخواهد بود. نمودار زیر حداکثر دیافراگم موجود را تا پایین فاصله کانونی نشان می دهد
Model | f/2.8 | f/3.2 | f/3.5 | f/4.0 | f/4.5 | f/5.0 | f/5.6 |
Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM Lens | 10mm | 11mm | 15mm | ||||
Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM Lens | 10mm | 13mm | 18mm | ||||
Sigma 8-16mm f/4.5-5.6 DC HSM Lens | 8mm | 8mm | 13mm | ||||
Sigma 10-20mm f/3.5 EX DC HSM Lens | 10mm | ||||||
Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM Lens | 10mm | 11mm | 12mm | 16mm | |||
Tamron 10-24mm f/3.5-4.5 DI II Lens | 10mm | 14mm | 21mm | ||||
Tokina 11-16mm f/2.8 AT-X Pro DX II Lens | 11mm | ||||||
Tokina 12-28mm f/4.0 AT-X Pro DX Lens | 12mm |
دیافراگم باریک به این معنی است که برای دستیابی به روشنایی مطلوب تصویر به سرعت شاتر بیشتر (یا تنظیمات ISO بالاتر) نیاز است ، بنابراین به ویژه در لنز دیافراگم باریک تثبیت کننده تصویر مورد توجه قرار می گیرد. لنز Canon EF-S 10-18mm f / 4.5-5.6 IS STM اولین لنز زاویه دید فوق العاده گسترده APS-C Canon است که از این ویژگی بسیار مفید برخوردار است. Canon کمک نگهدارنده ارائه شده توسط این لنز را در 4 توقف ارزیابی می کند ، بدین معنی که لنز را می توان در سطح نور 1/16 به همان اندازه روشن که بدون IS است ، استفاده کرد.
آیا IS در لنزهای با زاویه فوق العاده عریض مفید است؟ کاملا. حرکت سوژه را متوقف نمی کند (دمیدن برگها ، حرکت بچه ها و غیره) ، اما تفاوت زیادی در لرزش دوربین ایجاد می کند.
در شرایط ایده آل (در داخل خانه ، ایستادن روی یک طبقه جامد) و عکسبرداری کاملاً آزاد ، با قطر 10 میلی متر ، یک درصد تصویر واضح و واضح وجود دارد تا حدود 4/0 تا 5 ثانیه برای حدود 3 توقف کمک. به اندازه کافی 8/8 ثانیه تصاویر واضح هست که اگر شرایط مناسب باشد حتی در این مدت طولانی قرار گرفتن در معرض عکس گرفتن ارزش آن را دارد (کاهش باد ، پایداری ناپایدار و سایر تأثیرات باعث کاهش زمان مورد نیاز برای قرار گرفتن در معرض می شود).
تا حدودی غیر معمول این است که بتوان این لنز را در طولانی ترین فاصله کانونی خود در زمان های نوردهی حداقل تا زمانی که بتوان آن را در وسیع ترین فاصله کانونی اش نگه داشت ، کنترل کرد. در 18 میلی متری ، یک درصد تصویر واضح و واضح هست تا 0.8 ثانیه (کمی کمتر از 4 توقف) و چند تصویر واضح در نوردهی تا 1 ثانیه باقی مانده است. نرخ نگهدارنده در زمانهای بیشتری که قرار گرفتن در معرض آن است به سرعت کاهش می یابد ، اما 0.8 ثانیه بیش از 4 توقف کمک است.
موارد زیر کوچک است (برای منطقی بودن بارگیری) 100٪ محصول از 15 عکس اول آزمون IS قرار گرفتن در معرض 8 میلی متر .8 ثانیه.
این ضبط های خام در DPP با استفاده از سبک استاندارد تصویر با تنظیم وضوح "3" پردازش شد. هر تصویری شارپ نیست ، اما اکثر آنها با وضوح قابل استفاده هستند. تمام جزئیات در هر قرار گرفتن در معرض 8/0 ثانیه غیر تثبیت شده کاملاً غیرقابل تشخیص بود.
همانطور که انتظار می رود سیستم IS در لنزهای STM در نظر گرفته شود تا هم برای فیلم استفاده شود و هم هنوز استفاده شود ، این تثبیت کننده بسیار ساکت است و تصویر ارائه شده به منظره یاب / سنسور بسیار خوب کنترل می شود ، به این معنی که پرش یا بی نظمی دیگری وجود ندارد رفتاری دیده می شود تنظیم اتوماتیک می داند که چه زمانی دوربین به طور عمدی در حال جابجایی است و باعث نمی شود که عکاس فقط با یک ثبات در یک محور در برابر تلاش برای ایجاد ثبات بجنگد. تصویر منظره یاب تثبیت شده (یا LCD) کادربندی سوژه را راحت تر کرده و عکاسی شما را به یک تجربه دلپذیر تبدیل می کند. کانن توصیه می کند هنگام استفاده از سه پایه IS را خاموش کنید (برای صرفه جویی در مصرف باتری مقدار کمی) ، اما توصیه می کند هنگام استفاده از monopod IS را روشن (برای کمک به تثبیت تصویر) روشن نگه دارید. من عاشق IS هستم و آرزو می کنم کاش این لوکس در هر لنزی که من داشتم دیده می شد.
کیفیت تصویر
کیفیت تصویر ارائه شده توسط یک لنز ارزان قیمت همیشه مورد سوال است. هنگامی که 10-18 STM برای اولین بار اعلام شد ، فقط نمودار MTF برای تأمین انتظارات در دسترس بود. در زیر مقایسه ای بین لنز Canon EF-S 10-18mm f / 4.5-5.6 IS STM و Canon EF-S 10-22mm f / 3.5-4.5 USM وجود دارد.
بر اساس نمودارهای MTF ، به نظر می رسد 10-18 با بیش از 2 برابر گران قیمت 10-22 ، حداقل به طور متوسط بهبود می یابد ، و برداشت اولیه بسیار مثبتی را ایجاد می کند. با در دست داشتن یک نسخه خرده فروشی از لنز Canon EF-S 10-18mm f / 4.5-5.6 IS STM ، فراتر از عملکرد نظری امکان پذیر است.
نکته نهایی این است که 10-18 وضوح تصویر خوبی را حتی با دیافراگم باز در سراسر فریم ارائه می دهد. عملکرد گوشه دیافراگم باز مرکز عملکرد قاب را کمی دنبال می کند ، اما کیفیت تصویر در کل دامنه فاصله کانونی کاملاً یکسان است.
متوقف کردن لنز (انتخاب دیافراگم باریک تر) ، اغلب منجر به وضوح تصویر بهتر - به ویژه در لنزهای ارزان قیمت می شود. با این حال ، با آزمایش لنز دیافراگم باریک تر ، با وضوح بالا DSLR مانند EOS 60D ، متوقف شدن سریع به سرعت باعث می شود تا اثرات شفافیت ناشی از پراش ، که تقریباً در f / 6.9 در این دوربین قابل مشاهده است ، باشد. من در مقایسه با f / 5.6 در 10 میلی متر شاهد یک پیشرفت متوسط هستم ، اما تفاوت ایجاد شده توسط توقف در انتهای بلند بسیار ناچیز است. تغییرات Vignetting برجسته ترین اختلافات متوقف شده است.
با لنز 10 میلی متر f / 4.5 ، این لنز حدود 4 توقف سایه بان محیطی را نشان می دهد. حدود 3 توقف سایه زاویه در 12 mm f / 5.0 وجود دارد ، حدود 2.5 توقف در 14-16 mm f / 5.6 نشان می دهد و حدود 2 توقف در گوشه های 18 mm f / 5.6 باقی مانده است. متوقف کردن به f / 8 باعث می شود که vignetting به حدود 1.5 توقف در 10 میلی متر و تقریباً 1 توقف در تعادل محدوده فاصله کانونی کاهش یابد. یک توقف vignetting معمولاً به عنوان علامت قابل مشاهده شناخته می شود. با پس زمینه کاملاً رنگی مانند آسمان صاف ، حتی در هنگام استفاده از دیافراگم های باریک نیز ممکن است در نزدیکی گوشه قاب مقداری شیب مشاهده کنید.
CA متوسط (انحراف رنگی) در دایره تصویر میانی و محیطی در کل محدوده فاصله کانونی قابل توجه است و به تخریب کیفیت تصویر کمک می کند. در اینجا یک مثال 10 میلی متری از سمت راست و پایین قاب گرفته شده است ، تقریباً 1/3 مسیر پایین از بالا
فقط باید رنگ های سفید و خاکستری در این محصول وجود داشته باشد. خوشبختانه CA یکی از آسانترین انحرافات لنز برای اصلاح در پردازش پست است.
همانطور که معمول است ، این لنز در دیافراگم باریک به راحتی شعله ور را نشان می دهد. در f / 16 ، شعله ور شدن نسبتاً شدید در کل دامنه فاصله کانونی دیده می شود. به دلایل پراش ، اکثراً از این لنزها در دیافراگم های باریک تر از f / 11 استفاده نمی کنند و در f / 11 ، شعله ور شدن شدید در 10 میلی متر باقی می ماند اما فقط شعله ور شدن خفیف در بقیه محدوده فاصله کانونی مشخص است. شعله ور در دیافراگم های گسترده تر کاهش می یابد ، اما به نوعی در 10 میلی متر و از 16-18 میلی متر وجود دارد. توصیف شراره می تواند پیچیده باشد - از نتایج آزمایش در ابزار شعله ور استفاده کنید تا با چشم خود ببینید که عملکرد این لنز با یک منبع نور قوی در کادر چیست.
این لنز اعوجاج متوسط بشکه را در 10 میلی متر نشان می دهد. این اعوجاج کاهش می یابد تا اینکه در 14 میلی متر ناچیز شود. انتقال اعوجاج با اعوجاج ناخنک ملایم با نمایش 18 میلی متر ادامه می یابد
لنز Canon EF-S 10-18mm f / 4.5-5.6 IS STM دارای یک دیافراگم 7 پره ای گرد است ، اما همانطور که قبلاً گفتم ، ایجاد تاری تاریک پس زمینه قدرت این لنز نیست.
لنز EF-S 10-18mm IS سیستم AF STM (Stepping Motor) هنوز نسبتاً جدید Canon را دریافت می کند. لنزهای مجهز به STM معمولاً بسیار بی صدا متمرکز می شوند و اگرچه همیشه لنزهای سریعترین فوکوس نیستند ، اما تمرکز آنها بسیار روان است. هر دوی این ویژگی ها برای ضبط فیلم هنگام استفاده از جدیدترین مدل های DSLR کانن (EOS 70D ، Rebel T5i ، Rebel T4i ، Rebel SL1 و EOS M در زمان بازبینی) دارای حالت AF مداوم فیلم Servo بسیار مفید هستند. تغییرات فوکوس سریع در یک ویدئو به شدت به بیننده برخورد می کند و سر و صدای تمرکز البته مطلوب نیست.
عمق میدان نسبتاً عمیق این لنز برای دقت فوکوس چالش برانگیز نیست ، اما این لنز برای من مناسب بوده است.
فوکوس بی نهایت در یک لنز با زاویه فوق العاده عریض در فاصله کمی قرار می گیرد. تغییر تمرکز از یک موضوع به موضوع دیگر در بسیاری از شرایط بلافاصله تکمیل به نظر می رسد (اساساً هیچ تغییری ایجاد نمی شود). حتی هنگام تغییر فاصله فوکوس از بسیار نزدیک به خیلی دور ، AF بسیار سریع به نظر می رسد. اگرچه این یک سیستم فوکوس خودکار صاف است ، اما ممکن است سود صافی آن به اندازه لنزهای با فاصله کانونی طولانی تر ، مهم و مشهود نباشد.
اگر گوشم را کنار لنز بگذارم ، می توان صدای کلیک بسیار سبک را شنید ، اما این لنز در هنگام AF عملاً ساکت است.
یکی دیگر از ویژگی های مورد نظر برای فیلم این است که سوژه ها با رفتن و خارج شدن از فوکوس ، اندازه آنها را تغییر نمی دهند. این لنز همچنین بسیار به پارفوکال نزدیک است. اگر فاصله کانونی را تغییر دهید (بزرگنمایی یا کوچک کردن) ، تمرکز ممکن است برای شما قابل قبول باشد - مخصوصاً اگر از 18 میلی متر به 10 میلی متر بزرگنمایی کنید.
مزایای معمول کانن STM AF شامل فوکوس داخلی ، نخ های فیلتر چرخان نیست (برای استفاده از فیلتر قطبش مدور) و تمرکز FTM (دستی تمام وقت). فوکوس FTM یک هشدار دارد - اینکه شاتر برای فعال شدن FTM در نیمه راه فشار داده شود.
سیستم STM یک طراحی فوکوس الکترونیکی است که برای کارکرد حتی در حالت فوکوس دستی به دوربین نیاز دارد. برای فعال سازی فوکوس دستی ، دوربین باید روشن باشد و کنتور باید زنده باشد.
حلقه کوچک فوکوس با چرخش طولانی 113 درجه و بدون بازی بسیار صاف است. مکان حلقه فوکوس رو به جلو را دوست دارم ، اما پیدا کردن حلقه فوکوس در مقابل قسمت بازشده در بشکه لنز و فرو رفتن در پشت هود لنز ، به خصوص آسان نبوده است. نکته مثبت در این جنبه این است که تنظیم سهواً فوکوس آسان نیست.
هیچ اطلاعاتی درباره تنظیم فاصله فوکوس در این لنز در دسترس نیست - پنجره فاصله فوکوس وجود ندارد.
10-18 STM IS دارای بهترین کیفیت در کلاس 8.7 "(200 mm) MFD (حداقل فاصله کانونی) است که انتهای لنز را بسیار نزدیک به سوژه قرار می دهد - حدود 2" (5 سانتی متر) دورتر (هود لنز را اضافه کنید) طول و نور آن موضوع دشوار می شود). هنوز مشخصات MM (حداکثر بزرگنمایی) برای این لنز فقط 0.15x متوسط است. زاویه دید فوق العاده گسترده به سادگی جزئیات موضوع را بزرگ نمی کند. 0.15x MM این لنز را در شرکت بسیار خوبی قرار می دهد:
Model | MFD | MM | |
Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM Lens | 8.7" | (220mm) | 0.15x |
Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM Lens | 9.4" | (240mm) | 0.17x |
Nikon 10-24mm f/3.5-4.5G AF-S DX Lens | 9.5" | (241mm) | 0.20x |
Nikon 12-24mm f/4G AF-S DX Lens | 12.0" | (305mm) | 0.12x |
Sigma 8-16mm f/4.5-5.6 DC HSM Lens | 9.4" | (239mm) | 0.13x |
Sigma 10-20mm f/3.5 EX DC HSM Lens | 9.4" | (240mm) | 0.15x |
Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM Lens | 9.4" | (240mm) | 0.15x |
Tamron 10-24mm f/3.5-4.5 Di II Lens | 9.4" | (240mm) | 0.20x |
Tokina 11-16mm f/2.8 AT-X Pro DX II Lens | 11.8" | (300mm) | 0.09x |
Tokina 12-28mm f/4.0 AT-X Pro DX Lens | 9.8" | (250mm) | 0.20x |
لنز Canon EF-S 10-18mm f / 4.5-5.6 IS STM با Canon EF 25mm Extension Tube II سازگار نیست. Canon EF 12mm Extension Tube II سازگار است ، اگرچه در وسیع ترین زاویه ها نیست. با کاهش MFD ، یک لوله اکستنشن 12 میلی متری که در پشت 10-18 STM نصب شده است ، منجر به یک دامنه بزرگنمایی بسیار قوی 0.87-0.70x می شود.
این لنز با Canon Extenders سازگار نیست.
کیفیت و ویژگی های ساخت
خانواده لنزهای Canon EF-S STM IS در حال رشد بوده و خواهران و برادران قطعاً به یکدیگر شباهت دارند:
این لنزها به زیبایی ساخته شده اند ، دارای یک حلقه بزرگنمایی بزرگ ، آسان برای یافتن و استفاده ، یک حلقه فوکوس به طور قابل توجهی کوچکتر ، با موقعیت رو به جلو (ترجیح من) و یک جفت کلید برای فعال / غیرفعال کردن IS و AF است. بشکه های EF-S STM از یک پلاستیک مهندسی با کیفیت ساخته شده اند و به استثنای 18-135 نشان داده شده در بالا ، یک پایه پلی کربنات هستند. پایه پلی کربنات معمولاً شاخصی از لنزهای ارزان قیمت است ، اما طبق گفته Chuck Westfall (مشاور ، اطلاعات فنی ، بخش برنامه استراتژی ITCG Prof Bus ، Canon USA) ، "هیچ تفاوتی در قابلیت اطمینان یا دوام بین پایه پلی کربنات و یک پایه فلزی برای یک لنز سبک مانند EF-S 10-18mm f / 4.5-5.6 IS STM. با این حال ، پایه پلی کربنات این لنز عامل مهمی در قیمت مناسب آن است. "
لنز Canon EF-S 10-18mm f / 4.5-5.6 IS STM دارای ظاهری جذاب و حلقه های روکش دار لاستیکی دنده ای است. لنز در هر دو انتها مقدار کمی گسترش می یابد و در اطراف تنظیمات 14 میلی متر کاملاً جمع می شود.
هر دو حلقه بسیار صاف و بدون بازی است. مقاومت چرخشی حلقه بزرگنمایی در سمت نور است ، اما خوب است. 51 درجه چرخش برای این محدوده به خوبی کار می کند. اندازه حلقه بزرگنمایی بسیار خوب است و شامل قسمت جلوی دنده ها تا بلافاصله کنار حلقه تمرکز (از جمله حلقه نقره ای) است. همانطور که قبلاً اشاره کردم ، یافتن و استفاده از حلقه کوچک فوکوس که در مقابل قسمت برجسته حلقه بزرگنمایی و پشت درپوش لنز جمع شده است ، ساده نیست. بدون وجود هود در محل ، استفاده از حلقه فوکوس راحت تر است.
اکثر لنزهای موجود در کلاس بزرگنمایی لنزهای APS-C بسیار گسترده دارای اندازه مشابهی هستند ، اما در گروه وزنی با کمترین لنز 10-22 تفاوت وجود دارد. این تا زمانی بود که EF-S 10-18 ظاهر شد. لنز Canon EF-S 10-18mm f / 4.5-5.6 IS STM کاملاً دارای کوچکترین و سبک ترین عناوین است و حتی رقبایی حتی نزدیک هم نیستند. نمودار مشخصات این است:
Model | Weight | Dimensions w/o Hood | Filter | Year | ||
Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM Lens | 8.5 oz | (240g) | 2.9 x 2.8" | (74.6 x 72mm) | 67mm | 2014 |
Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM Lens | 13.6 oz | (385g) | 3.3 x 3.5" | (84 x 90mm) | 77mm | 2004 |
Nikon 10-24mm f/3.5-4.5G AF-S DX Lens | 16.2 oz | (460g) | 3.2 x 3.4" | (82.5 x 87mm) | 77mm | 2009 |
Nikon 12-24mm f/4G AF-S DX Lens | 16.4 oz | (465g) | 3.2 x 3.5" | (82.5 x 90mm) | 77mm | 2003 |
Sigma 8-16mm f/4.5-5.6 DC HSM Lens | 19.6 oz | (555g) | 3 x 4.2" | (75 x 105.7mm) | 2010 | |
Sigma 10-20mm f/3.5 EX DC HSM Lens | 18.4 oz | (520g) | 3.4 x 3.5" | (87.3 x 88.2mm) | 82mm | 2010 |
Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM Lens | 16.6 oz | (470g) | 3.3 x 3.2" | (83.3 x 81mm) | 77mm | 2008 |
Tamron 10-24mm f/3.5-4.5 Di II Lens | 14.3 oz | (406g) | 3.3 x 3.4" | (83.2 x 86.5mm) | 77mm | 2010 |
Tokina 11-16mm f/2.8 AT-X Pro DX II Lens | 19.4 oz | (550g) | 3.3 x 3.5" | (84 x 89.2mm) | 77mm | 2012 |
Tokina 11-16mm f/2.8 AT-X Pro DX Lens | 19.8 oz | (560g) | 3.3 x 3.5" | (84 x 89.2mm) | 77mm | |
Tokina 12-28mm f/4.0 AT-X Pro DX Lens | 18.7 oz | (530g) | 3.3 x 3.6" | (84 x 90.2mm) | 77mm | 2013 |
برای مقایسه های بیشتر ، مشخصات لنز Canon EF-S 10-18mm f / 4.5-5.6 IS STM را با استفاده از ابزار Lens Spec سایت مرور کنید.
اندازه اغلب از نظر بصری بهتر مقایسه می شود و دو تصویر بعدی برای این منظور ارائه می شوند
یک ارتقا great عالی درپوش لنز EW-83E EF-S 10-22 ، لنز هود Canon EW-73C گلبرگ اختیاری EF-S 10-18 است. قطر کاپوت جدید بسیار کمتر است و ذخیره سازی آن را در یک بسته یا جعبه راحت تر می کند. با دهانه باریکتر ، احتمال محافظت از عنصر جلو در برابر ضربه نیز بیشتر است.